۳۰ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۵۰

مهر گزارش می دهد؛

یک بام و دو هوای بازگشایی مدارس/تداوم روزهای آموزش مجازی

یک بام و دو هوای بازگشایی مدارس/تداوم روزهای آموزش مجازی

در حالی که سخنگوی آموزش و پرورش اعلام کرده از فردا تمام مدارس در همه مقاطع تحصیلی بازگشایی می شوند، در اکثر مدارس دولتی خبری از بازگشایی نیست و برخی اطلاعیه ها نیز آن را تایید می کند.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه: بار دیگر بازگشایی مدارس وارد چرخه پیچیده‌ای شد که حدود ۲ سالی است درگیر و دار آن است. در حالی که قرار بود مهر ماه ۱۴۰۰ سال تحصیلی در فضای مجازی کار خود را آغاز کند اما به مرور و از آبان ماه آموزش‌ها حضوری شود و واکسیناسیون ۱۶ سال به بالاها در دستور کار قرار گرفت تا با مقطع متوسطه دوم بازگشایی مدارس صورت بگیرد. همچنین کادر مدرسه و معلم‌ها تا امروز به طور کامل واکسینه شده اند و تقریباً تمام گروه‌های سنی واکسن را دریافت کرده اند. اما آنچه از گزارش‌های مردمی می‌توان دریافت کرد این حقیقت است که عموماً مدارس فنی و حرفه‌ای و دروس مهارتی و مدارس غیردولتی در این روزها آموزش حضوری را دنبال می‌کنند.

از سوی دیگر قرار بود از اول آذرماه آموزش‌ها در تمامی مقاطع به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌ها و تقسیم بندی دانش آموزان صورت بگیرد و حتی امروز نیز علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه و سخنگوی آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس در گفتگو با شبکه خبر به تشریح آخرین شرایط بازگشایی مدارس دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم از اول آذرماه پرداخت و گفت: سومین مرحله از بازگشایی مدارس را از فردا اول آذرماه خواهیم داشت که دانش‌آموزان ابتدایی در تمام پایه‌ها و دانش‌آموزان متوسطه اول راهی مدارس می‌شوند. بر اساس برنامه ریزی‌های مدارس که به اطلاع دانش‌آموزان رسیده است مدارس از فردا باز خواهند شد؛ برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی، دانش‌آموزان گروه بندی می‌شوند که تعداد روز حضور در مدارس برای دانش‌آموزان متفاوت است.

بنا بر منطق بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها که آنها هم مقرر بود از ۱۵ آبان ماه حضوری شوند، بود که شورای عالی ترافیک مصوب کرده بود همزمان با بازگشایی مراکز آموزشی در پایتخت از اول آذرماه بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا، زمان اجرای طرح‌های ترافیکی از ۷:۳۰ به ساعت ۶:۳۰ صبح و از ۱۷ به ۱۸ تغییر می‌کند.

حالا در حالی که سخنگوی آموزش و پرورش می‌گوید از فردا همه مدارس باز خواهند بود و بر اساس اعلام آموزش عالی دانشگاه‌ها نیز قرار بوده آموزش را حضوری کنند، اما روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیش از این بر اساس مصوبه شورای ترافیک شهر تهران قرار بود، همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها ساعت اجرای محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا از ساعت ۰۶:۳۰ لغایت ۱۸:۰۰( در نیمه دوم سال) تغییر یابد، که با توجه به عدم بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ها در تهران به صورت کامل، کما فی السابق از اول آذر ۱۴۰۰ ساعت اجرای طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا از ساعت ۷:۳۰ لغایت ۱۷ می‌باشد.

این دوگانگی در اعلام اطلاعیه‌ها و سخنان مسئولان نشان می‌دهد که همانطور که بارها رسانه‌ها در گزارش‌های خود اعلام کرده اند و همچنین والدین و معلم‌ها در فضای مجازی می‌نویسند، خبری از بازگشایی کامل مدارس نیست و آموزش مجازی همچنان یکه تاز آموزش در کشور است. مهمترین چالش‌ها در مسیر بازگشایی مدارس نیز عدم امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله تهویه هوا و فاصله گذاری اجتماعی در بسیاری از مدارس دولتی است. جمعیت بالای مدارس نیز مزید بر علت است تا این مدارس نتوانند تقسیم بندی را به گونه‌ای انجام دهند که هم بچه‌ها در مدارس حضور یابند و هم آموزش‌ها به طور کامل پیگیری شود.

از سوی دیگر اعلام نگرانی برخی از مسئولان و کارشناسان حوزه سلامت نیز در تردید کادر مدرسه و عدم پیگیری کامل مسئولان آموزش و پرورش بر بازگشایی مدارس نیز بی تأثیر نیست؛ نگرانی از اینکه بازگشایی مدارس پیک کرونایی را شکل بدهد. نگرانی که از ابتدای شیوع کرونا همواره درباره بازگشایی مراکز آموزشی خصوصاً مدارس وجود داشته است و موجب شده است با وجود بازگشایی تمام فعالیت‌ها اما این مراکز بازگشایی نشوند و آموزش‌ها در فضای مجازی دنبال شود.

معاون وزیر بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اعلام سرپرست وزارت آموزش و پرورش مبنی بر حضور الزامی دانش آموزان مقاطع ابتدایی و دوره اول متوسطه در کلاس‌های درس، اظهار داشت: اگر بنا است این پروتکل‌ها رعایت نشود و همه دستگاه‌ها پای کار نیایند، نمی‌توان امیدوار بود شرایط کرونایی کشور بهتر شود. یکی از دغدغه‌های من، بحث بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها است. اگر واقعاً نظارت نکنیم و دستورالعمل‌ها را جدی نگیریم، هر آن ممکن است شرایط بدی را تجربه کنیم.

کمال حیدری تاکید کرد: الان شرایط کرونایی کشور بسیار خوب است و اگر با اهمال کاری این شرایط را از دست بدهیم، شیرینی این لحظات را مجدداً با افزایش آمار کرونا به کام خودمان تلخ خواهیم کرد. باید یاد بگیریم با کرونا زندگی کنیم و از همین رو، سعی کنیم دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

حیدری مسئولیت رعایت پروتکل‌ها در مدارس را مسئول آموزشگاه دانست و افزود: کلاس‌ها باید با حداقل ظرفیت و رعایت پروتکل‌ها اعم از تهویه، ماسک و…، تشکیل شود. وظیفه اصلی رعایت پروتکل‌ها با وزارت آموزش و پرورش است، ما هم نظارت عالی داریم و اگر تخلفی صورت بگیرد، برخورد خواهد شد. مدارس باید با اطلاع رسانی به بازرسان بهداشتی ما نسبت به حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس اقدام کنند.

به نظر می‌رسد آموزش و پرورش در روزهایی که دارد با سرپرست اداره می‌شود و ۲ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد نگرفت، حالا روزهای آذرماه نیز که قرار بود سال تحصیلی به روزهای حضوری شدن برسد، نه تنها به مقصد نرسیده که چالش سخنان مسئولان با آنچه در عمل در مدارس رخ می‌دهد، بر پیچیدگی آن افزوده است. اینها در حالی است که شاید آلودگی هوا در شهرهای پرجمعیت، شیوع بیماری‌های ویروسی و… هر ساله این روزهای مدارس را در اکثر شهرهای کشور دچار چالش می‌کرد تا به تعطیلی بروند. از سوی دیگر آنچه به نظر حلقه مفقوده و باعث نگرانی همه اقشاری است که از بازگشایی مدارس اظهار نگرانی می‌کنند عدم نظارت آموزش و پرورش بر رعایت پروتکل‌ها در مدارس است؛ کاری که طی دو سال گذشته باید مقدمات جدی برای آن فراهم می‌شد.

کد خبر 5357280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      4 0
      خاک برسر مسئولین.دوگانگی چیه؟باید بگید چند گانگی!!!بعد از 2 سال هنوز نتونستن گلی توی سر خودشون بگیرن اونوقت میخان مملکت داری کنن؟
    • محمد IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      0 8
      چه خیانت بزرگی ! تعطیلی مدارس طی این چند سال ، بزرگترین ظلم به بچه های ایرانی در طول تاریخ ودر میان ملتهای جهان بود.
      • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
        1 0
        خیانت بزرگ این که بچهتو دستی دستی بفرستی تو تله ی کرونا در مدرسه ها
    • ولی دانش آموز IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      9 0
      باسلام دوستانیکه به طبل بازگشایی تمام مقاطع تحصیلی می کوبند حتم به یقین دانش آموز مقطع ابتدایی ندارند.بنابرآمار واکسیناسیون در مقطع ابتدایی به لحاظ شرایط سنی زیر ۱۵ درصد و به لحاظ تراکم در مدارس دولتی و سطح خدمات پایین امکانات و پرسنل بازگشایی درمقطع ابتدایی ازمصادیق مجرمانه و جنایت علیه بشر می باشد
      • ناشناس IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
        2 0
        من نمیدونم چی تو ذهن آمورش پرورش میگذره😐 که جون بچه ها مهم نیست اما آموزش مهمه😐
    • علی IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      13 0
      الزام؟؟؟؟؟؟!!!! همین دیروز رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرده موج های جدید و سهمگین کرونا حتی در کشورهایی با صد در صد آمار واکسیناسیون در سراسر اروپا شروع شده اونوقت انتظار دارید ما به الزام چهار تا مسئول آموزش و پرورش تن بدیم؟ هیچکس نمی تونه والدین رو مجبور کنه دستی دستی با جان فرزندانشان
    • محمود IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      6 0
      لطفا مدارس را باز نکنید بخدا این دانش آموران گناه دارند اخه پسر من پارسال یه هفته رفت مدرسه هم خودش هم من و پدرش کرونا گرفتیم تو رو خدا مدارس رو تعطیل کنید🙏
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      2 0
      آخه کدام پروتکل من امروز مدرسه پسرم بودم کادر مدرسه ماسک نزده بودم بچه والدین برای گرفتن کارنامه مهر اومده بودن بدون ماسک مگه عقل نداریم بفرستیم مدرسه
    • مادر IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      1 0
      لطفا مدارس رابازنکنیدخانواده بااسترس بچه هاشون میفرستند مدرسه.پسر من مشکل زمینه ایی داره